Op 1 september 2017 werd Yamagata Group uitgenodigd op de Japan Partner Conference 2017 van Microsoft in Tokio. Tijdens één van de keynotesessies presenteerde en demonstreerde Yamagata trots de Augmented Reality (AR) content die ontwikkeld werd voor Hologarage, een AR-applicatie voor automecaniciens.

Hololens is een zogenaamde augmented reality viewer van Microsoft waarmee de gebruiker 3D-embedded beelden kan zien in de wereld om hem heen. Eén van de toepassingen die op de technologie van Hololens werd gebouwd, is Hologarage, een toepassing voor ingenieurs en mecaniciens die hen in staat stelt om relevante 'augmented' content te zien in hun dagelijkse werkomgeving, zodat ze zich beter op hun taak kunnen focussen. Bekijk deze demo en je begrijpt het meteen.

Wij van Yamagata Europe zien alvast grote mogelijkheden voor het creëren van content met augmented reality. Maar vooraleer we allemaal overenthousiast worden, laten we het fenomeen augmented reality eens van naderbij bekijken. 

Wat is augmented reality?

 

Augmented reality (AR) gebruikt de bestaande werkelijkheid met fysieke objecten om computergegenereerde toevoegingen aan de werkelijkheid uit te lokken, en dat in real time. Met andere woorden: AR plaatst computergegenereerde beelden bovenop beelden van de werkelijkheid die een gebruiker waarneemt. Die beelden krijgen typisch vorm als 3D-modellen, video's en informatie.

Samen met virtual reality (VR), wat in wezen een immersieve kijkervaring biedt, is AR die andere grote technologie die de manier waarop we content genereren en informatie delen gaat veranderen. AR werkt in combinatie met headsets en/of digitale apparaten zoals tablets, smartphones en zelfs PC' s. De apparaten zelf bevatten software, sensoren en digitale projectoren die digitale displays activeren op fysieke objecten.

Waar staat AR nu?

Denk niet dat AR een ver-van-je-bedshow is. Als je de Pokémon Go rage van enige tijd geleden hebt gevolgd of als je onlangs nog Snapchat hebt gebruikt om een puppy-face selfie naar je vrienden te sturen, dan heb je al gebruik gemaakt van AR.

Pokémon Go

Retailers zijn al begonnen met het onderzoeken van AR om de algemene klantervaring te verbeteren. Virtuele paskamers laten klanten virtueel verschillende kleding en accessoires proberen. Eerder dit jaar meldde BMW dat het de eerste autofabrikant is die AR gebruikt om zijn auto's te verkopen, waarbij klanten met behulp van hun smartphones levensechte driedimensionale modellen bekijken die als een laag op hun waarneming van de echte wereld liggen. In auto's kan AR een virtuele voorruit creëren, een technologie die de manier kan veranderen waarop onze autodashboards, bezaaid met kleine schermen en wijzers, vandaag ontworpen zijn. Hier werkt AR als een heads-up display, die alle benodigde weginformatie weergeeft op een voorruit, zodat de bestuurder zich kan concentreren op de weg voor hem, in plaats van op de verkeersborden aan de zijkant van de weg. 

 

Ook in de professionele en industriële wereld biedt AR vele praktische toepassingen. Bij productielijnen kan AR de operator ondersteunen om een precieze volgorde van handelingen te volgen, door hem in real time instructies te geven in zijn gezichtsveld. Hierdoor kan de operator zich op de taak concentreren zonder dat hij een ander werkstation of instructiegids hoeft te raadplegen. Naast hulp bij de assemblage van gefabriceerde producten kan AR ook worden gebruikt om te helpen bij het onderhoud van productieapparatuur. Mitsubishi Electric bijvoorbeeld ontwikkelt maintenance support technologie met AR op basis van een 3D-model waarmee gebruikers de inspectievolgorde op een AR-display kunnen bevestigen en vervolgens met hun stem inspectieresultaten kunnen invoeren.

Augmented Reality

Content maken voor AR

Het is niet verwonderlijk dat contentmakers hoge verwachtingen hebben over de mogelijkheden van AR. In een online wereld waar de sluisdeuren van de contentstroom 24/7 open staan, zou AR wel eens die technologie kunnen zijn om op te vallen te midden van de information overload. Maar voor AR-nieuwelingen kan het wel een hele uitdaging zijn om de juiste platformen en authoring tools te vinden om die AR-content te gaan maken.

Aan het begin van deze blogpost hebben we al de Microsoft Hololens genoemd. De Apple ARKit is nog zo’n oplossing voor ontwikkelaars om AR-content te creëren, hoewel deze alleen voor iPhone en iPad bestemd is. Maar om de zoveel tijd, en in een steeds hoger tempo, duiken er nieuwe AR-software en apps op die zeer betaalbaar of zelfs gratis zijn. Apps zoals Blippar of Layar laten contentmakers toe om elementen van offline en online reclame te combineren en interactief te maken. Met Zapworks Studio kan je bijvoorbeeld een poster tot leven wekken met AR-gebaseerde video of kan je een volledige 3D interactieve, multi-scene AR-ervaring creëren. ARToolKit is dan weer een open-source computer tracking library voor het creëren van augmented reality applicaties die virtuele beelden laten overlappen op de echte wereld.

Hololens

Klaar voor jouw AR-project?

Jouw eerste AR-project is misschien nog niet voor meteen. AR is nog steeds iets voor early adopters en de technologie moet mogelijk nog verder gedemocratiseerd worden. Maar denk eens terug aan de beginjaren van het nog zo onhandige internet. Vroeger was dat internet niet meer dan een digitale spiegel van onze statische, papieren content. Maar naarmate de tools voor contentcreatie (graphics, webdesign) verbeterden, ontwikkelde het web zich tot een boeiende, interactieve omgeving. Nu kan iedereen een website maken, foto's bewerken of zelfs professioneel ogende video's ontwikkelen.

Hetzelfde zal waarschijnlijk ook met AR gebeuren. Zodra we AR-apps krijgen die zo gebruiksvriendelijk zijn dat ze onmogelijk te negeren zijn, zal niets AR ervan weerhouden om onze fysieke, virtuele of mixed reality te betreden.