Er gaapt een grote kloof tussen de manier waarop bedrijven hun marketingcontent behandelen en hoe ze naar technische content kijken, zoals handleidingen. Terwijl marketingdocumenten meestal een voorkeursbehandeling krijgen, komt technische content vaak op de tweede plaats. Dat is jammer, want er zit veel onbenut marketingpotentieel in jouw technische documentatie. 

De kans is groot dat je veel tijd besteedt aan het plannen en ontwerpen van je bedrijfswebsite. Je zorgde ervoor dat de tekst aangenaam is om te lezen en dat zoekmachines je content vinden. Je huurde zelfs een professioneel webbureau in om een aantrekkelijke website lay-out te ontwerpen. Misschien heb je zelfs nog een bedrijfsbrochure, een document waarin elk woord en lay-out element goed doordacht is.

Vergelijk dat dan even met de inspanningen die je in je gebruikershandleidingen en technische documentatie hebt gestoken. Doe je even veel moeite om deze documenten aantrekkelijk, toegankelijk en gemakkelijk consumeerbaar te maken?

Dat zou best wel eens mogen, vinden wij! Want ook jouw technische documenten ondersteunen je verkoop- en marketinginspanningen op minstens drie manieren. 

  1. Technische documentatie dient als research vóór een aankoop: Wanneer jouw prospecten research doen naar een product alvorens het aan te kopen, zullen ze alle relevante documenten bekijken die beschikbaar zijn: je productwebpagina, je brochure, maar ook je technische handleiding. Normaal gesproken zou je verwachten dat een prospect een brochure of productpagina bekijkt voor een aankoop, en vervolgens een technische handleiding raadpleegt na de aankoop. Maar vandaag is de zogenaamde customer journey van online klanten gefragmenteerd en niet-lineair. Technische documentatie kan jouw prospect misschien wel de juiste antwoorden geven wanneer die in een ‘I-want-to-do moment' of in een ‘I-want-to-know moment' zit. Goede technische documentatie zal jouw prospect ook overtuigen van de kwaliteit van jouw technical support afdeling.

    Onderzoek

 

  1. Technische documentatie verbetert de klantenbinding: Goed ontworpen technische documentatie is de inspanning waard, alleen al omdat het de gebruikerservaring verbetert en mogelijke problemen bij het gebruik van het product oplost. Als mensen zich goed voelen bij jouw product, gaan ze er misschien weer naar op zoek wanneer die behoefte zich voordoet.

 

  1. Technische documentatie heeft gezag: Vandaag voelen consumenten een groot wantrouwen tegenover marketing, vaak als gevolg van marketingboodschappen die heel veel beloven, tegen beter weten in. Technische documentatie heeft dat probleem meestal niet, omdat het niet bedoeld is om iemand te overtuigen om een product te kopen. Een handleiding is bedoeld om de klant te helpen het product goed te gebruiken en heeft daarom een hoge mate van gezag die geen enkel ander marketingdocument kan bieden.    

 

Het is duidelijk dat technische documentatie niet zo verschillend is van marketingdocumenten. Het is zelfs een essentieel onderdeel van jouw marketing-ecosysteem. Geef het daarom het respect en de behandeling die het verdient. Laten we eens kijken naar vijf dingen die je kunt doen om je technische documentatie te upgraden. Al die zaken lijken misschien voor de hand te liggen voor marketingdocumentatie, maar niet voor technische documentatie.

  1. Werk aan je tekst
    Net als om het even welk marketingdocument moet je schrijven met je publiek in gedachten. De norm vandaag is een gemoedelijke, empathische toon. Zorg ervoor dat je technische teksten leesbaar, duidelijk en beknopt zijn, zonder dat ze je boodschap te simplistisch maken.

 

  1. Let op layout
    Er is geen enkele reden waarom jouw technische documentatie niet een beetje aantrekkelijk zou mogen zijn. Als Apple het kan, waarom zou jouw bedrijf dat ook niet kunnen?

 

  1. Zorg dat Google je teksten vindt
    Je kan zo veel meer doen dan alleen maar een PDF posten op je downloads-pagina. Zorg ervoor dat je technische documentatie ook in HTML wordt gepubliceerd en ontwerp het als een responsive website, zodat tablets en mobiele apparaten je content ook kunnen tonen. Besteed tot slot voldoende aandacht aan zoekmachineoptimalisatie (SEO). Gebruik de juiste SEO keywords, bij voorkeur dezelfde keywords die je in je marketingplan hebt gedefinieerd, zodat je content gevonden kan worden door Google of Bing.

 

  1. Haal het uit de kluis
    Technische documentatie wordt nog veel te vaak weggestopt en afgesloten. Maar net als bij je marketingmateriaal is er geen reden om je waardevolle content achter een login of webformulier te plaatsen.

 

  1. Post het op YouTube:
    Tekst is één ding. Je product tonen is een ander. Meer en meer mensen gebruiken YouTube of een ander videokanaal om antwoorden te vinden. Denk eens na over hoe jij een technische handleiding kan omzetten in een instructievideo. Het aantal how-to zoekopdrachten op YouTube stijgt jaarlijks. Als je inspeelt op die trend stil je alvast de informatiehonger van heel wat prospecten.

 

Wil je meer halen uit je technische documentatie, maar weet je niet zeker waar je moet beginnen? Misschien kunnen we helpen. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over onze dienst technisch schrijven.